ارزش برند چیست؟

در یک تعریف ساده ارزش برند ارزش پولی برند شماست، اگر بخواهید آن را بفروشید. فرض کنید که اگر قرار بود شرکت شما با یک شرکت دیگر ادغام شود یا توسط کسب و کار دیگری خریداری شود، در این صورت آن ها می‌خواهند که از نام و لوگو و هویت برند شما برای فروش محصولات و خدمات استفاده کنند، در این شرایط ارزش برند شما چقدر خواهد بود؟ آن‌ ها در ازای خرید برند شما چه مبلغی را به شما می پردازند؟ مبلغی که به شما پرداخت می شود ارزش برند شما را نشان می دهد. البته این ارزش برند مبتنی بر بازار است. اینکه چقدر بازار برند شما را می پسندد یا به آن اعتماد دارد می تواند در ارزش برند شما موثر باشد.

از نگاه دیگر، ارزش برند میزان هزینه ای است که اگر قرار باشد برند از روز اول ایجاد شد و تا به اینجا برسد با خرج شود. برای رسیدن برند به جایگاه فعلی هزینه های زیادی از جمله هزینه طراحی، برنامه ریزی، اجرا و ترویج و تقویت یک برند پرداخت شده و اگر قرار باشد ارزش برند را بررسی کرد باید همه این موارد را در نظر گرفت.

ارزش برند در مقایسه با ارزش ویژه برند

ارزش برند یک معیار مالی برای برند شماست، در حالی که ارزش ویژه برند تمرکز بیشتری روی وفاداری مشتری دارد. مشتریانی که محصولات و خدمات شما را به دیگران ترجیح می دهند مشتریان وفادار شما را تشکیل می دهند. این مشتریان به طور معمول در ارزش ویژه برند شما موثر هستند. هر چه تعداد مشتریان وفادار شما بیشتر باشد ارزش ویژه برند شما بالاتر خواهد بود.

ارزش ویژه برند روی ارزشمندی برند شما تاثیر مستقیم دارد. چرا که مشتریان وفادار و نگاه مثبت آن ها به برند شما، نشان دهنده این مسئله است که افراد به برند شما شناخت کافی را دارند، و نه تنها خودشان به شما اعتماد کرده اند بلکه به دیگران هم برند شما را توصیه می کنند.

البته ناگفته نماند که برندها می توانند بدون ارزش ویژه برند هم ارزشمند باشند. بسیاری از برندها هنوز مشتریان زیادی ندارند ولی با توجه به سرمایه‌گذاری که برای طراحی و پیاده‌سازی اولیه برند خود داشته اند، می توانند ارزشمندی خود را به دیگران و به طور خاص به سرمایه گذاران نشان 

  1. بازاریابی و تبلیغات: بازاریابی به شما کمک می کند تا از آگاهی و شناخت برند به درک، همسویی و وفاداری مشتریان خود کمک کنید. طبق تعریف اولیه، زنجیره ارزش برند با بازاریابی شروع می شود، اولین قدم برای تحقق ارزش برند است، زیرا برند را در ذهن مشتری تثبیت می کند.
  2. سفیر و حامی: چه ستاره ‌های ورزشی، چه تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی (اینفلوئنسرها) یا موسیقی‌ دانان، همسویی با یک فرد یا گروه شناخته‌شده یک شکل ثابت از برندسازی است. این موضوع نه تنها آگاهی و شناخت برند شما را افزایش می ‌دهد، بلکه می‌ تواند با هدف برند مرتبط شود، جایی که ارزش‌ های اخلاقی و اجتماعی شرکت شما با انتخاب سفیر شما تقویت می ‌شود. البته باید توجه داشت که به همان میزان که انتخاب سفیر مناسب می تواند به افزایش ارزش برند کمک کند به همان میزان در صورتی که انتخاب درستی انجام نشود می تواند به ارزش برند لطمه بزند.
  3. تجربه ی مشتری: ارائه تجربیات عالی برای مشتری یک راه قدرتمند برای افزایش ارزش ویژه برند است. به همان اندازه که محصولات و خدمات با کیفیت، تجربه مشتریان را به طور فزاینده ای تقویت می‌ کند، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مشتریان زمانی که از یک تجربه مثبت با برند لذت می برند، مایل به پرداخت بیشتر هستند تا برند محبوب خود را تقویت کنند. بنابراین ساخت یک تجربه مشتری مثبت می تواند به بهبود ارزش برند شما کمک شایانی کند.
  4. به نظرشماآسان ویزیت روی کدام بخش ازبرندشما تاثیرمثبت می گذارد؟

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *