بیزینس پلن
۱»چه کسی به یک بیزینس پلن نیاز دارد ؟
برنامه ریزی و یک پلن مناسب باعث می شود که در دنیای بیزینس موفق شوید .
در صورت داشتن شرایط زیر می توانید یک بیزینس پلن بنویسید:
شروع یا خرید یک نوع کسب و کار تهیه بودجه برای کسب و کار تصمیم گیری در مورد عملی بودن ایده افزایش بدهی یا دارایی خالص .
طبق کتاب راهنمایی های شروع و اجرای کسب و کار، عناصر رایجی وجود دارد که می تواند در یک بیزینس
۲» عناصربیزینس پلن
1. خلاصه اجرایی
2. توضیح کسب و کار
3. تجزیه تحلیل بازار
4. اهداف
5. خط تولید و سرویس
6. بازاریابی و فروش
7. نیازهای مدیریتی / عملکردی
8. مدیریت اقتصادی
۳»تعریف بیزینس پلن
بیزینس پلن که به آن طرح کسب و کار و طرح تجاری نیز گفته می شود، یک نوشته ی رسمی است
که اهداف کسب و کار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامه هایی که برای رسیدن به این اهداف دنبال می شوند را ارائه می کند.
همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی درباره پیشینه سازمان و تیم اجرایی طرح باشد. بیزینس پلن سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی شما را مشخص می کند.
این سند باید ضمن توضیح موقعیت فعلی کسب و کار، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.
حال که به خوبی می دانید یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست و چرا شما برای شروع و رشد کسب و کارتان به آن نیاز دارید.
وقت آن رسیده است تا فرآیند نوشتن و تکمیل یک طرح کسب و کار را تجربه کنید.
در این راهنمای گام به گام، خواهید آموخت که تکمیل یک طرح کسب و کار چه مراحلی دارد و در هر مرحله چه کارهایی را باید انجام دهید .
در ادامه با داناپ همراه باشید… قبل از هر چیز می خواهیم 3 قانون کلی برای نوشتن یک بیزینس پلن را به شما معرفی کنیم.
۴»سه قانون کلی برای نوشتن یک پلن عالی
1- آن را کوتاه بنویسید.
طرح های تجاری به دو دلیل باید کوتاه و مختصر باشند :
هدف اصلی شما این است که بیزینس پلنی را که نوشته اید خوانده شود و قطعا هیچ کس نمی خواهد یک بیزینس پلن 100 صفحه ای یا حتی 40 صفحه ای را بخواند.
طرح کسب و کار شما باید وسیله ای باشد که شما برای اجرا و رشد کسب و کارتان از آن استفاده می کنید.
پس قطعا در طول زمان برای اصلاح و یا استفاده به آن باز خواهید گشت.
بنابراین اگر این بیزینس پلن طولانی باشد هرگز حوصله اصلاح و استفاده مجدد از آن را نخواهید داشت.
2- مخاطبان خود را بشناسید.
بیزینس پلن خود را به زبانی بنویسید که به راحتی برای مخاطب قابل درک و فهم باشد.
به عنوان مثال، اگر فعالیت شرکت شما در حوزه فرآیندهای پیچیده علمی است
باید به گونه ای آن را توضیح دهید که سرمایه گذاران و اشخاصی که دانش کافی ندارند کاملا متوجه مطالب ارائه شده از سوی شما شوند.
به یاد داشته باشید که سرمایه گذاران دانشمند نیستند بنابراین تمام نوشته های خود را با میزان دانش و فهم آنها بر اساس شناختی که از آنها دارید انطباق دهید.
3- نترسید.
اکثریت قریب به اتفاق صاحبان استارتاپ ها و کارآفرینان کارشناس کسب و کار نیستند.
بنابراین بقیه کارآفرینان نیز درست مثل شما، مدرک کارآفرینی یا کسب و کار ندارند. بنابراین اصلا جای نگرانی نیست.
نوشتن یک بیزینس پلن ممکن است به عنوان یک مانع و یک کار دشوار به نظر برسد
اما نگران نباشید اگر به اندازه کافی نسبت به کسب و کاری که راه انداخته اید شناخت دارید.
به راحتی می توانید یک طرح کسب و کار مناسب و استاندارد برای آن بنویسید.
۵»سوالات مهم؟
چه ویژگی ها یا مزایایی را پیشنهاد می کنید که رقبای شما نمی کنند؟
نیازها و خواسته های اصلی مشتریان چه چیزهایی هستند؟
چرا مشتریان باید شما را به جای رقبا انتخاب کنند؟
راه حل خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
یکی ازابزارهای معرفی بیزینس پلن شما کارت ویزیت آنلاینQR است باامکانت بسیاروایجادپل ارتباطی آسان بامخاطبان شما.